Monday, June 19, 2023

:: “Aku Lapar Mommy” ::

Sentap terus jiwa raga hati dan sanubari mommy nie nak oiii. Ada 1 hari dalam minggu lepas, around pukul 12.05tengahmalam, kite still kat dapur. Sementara nak tunggu nasi sejuk untuk masukkan kat dalam fridge. Anak2 kite semua dah naik tido dah. Sekali dengar bunyik tapak kaki. Kite pandang tangga. Sekali keluar kepala dekat celahan tangga. Alih2, “aku lapar mommy. Aku lapar nie” sambil usap perut. Wehhhh, bertuah punya anak. Di “aku” kan nya dengan mommy. Eeiiii, mujur la baru 3tahun xpaham apa. Kalau besar sikit memang kite dah cilikan mulut tuh. Alah bukannya macam mak2 kite punya istilah “cili mulut”. Mak2 kite cilikan betul2 guna cili padi or cili boh. 😂. Kite punya cilikan mulut anak takat calit cili sos je. Tapi cili sos mekdi. Sebab cili sos mekdi pedas sikit. 

Lately nie asyik duk sebut aku. Tapi dia sebut tuh ala2 bermonolog dengan diri sendiri. Bila malam tadi direct dia cakap dekat kite “aku lapar mommy”, dia punya terkesan tuh, menusuk ke kolbu anak oiii. Sentap mommy!.

Puncanya dari tengok cite Mechamato dengan Boboboi. Tapi lebih kepada cite Mechamato. Kite perasan sejak dia rajin tengok Mechamato yang dia pandai sebut aku. Kadang dia ulang balik skrip dalam cite Mechamato yang ada “aku” tuh. Memang lepas nie kite akan banned terus ifan dari tengok Mechamato. Bahaya betul untuk budak2 in terms of penggunaan bahasa. 

Semalam ifan kene marah dengan abang sebab cakap aku. “Ifan, don’t say A.K.U!!!. Eeeii, banyak kali abang cakap. Jangan sebut A.K.U kan. Ifan nak kene pukul ke?”. 😂. Mujur la abang dah tido masa ipan cakap “aku lapar mommy” tuh. Kalau abang dengar ipan cakap gitu dengan mommy, mau kene jerit dengan abang gamaknya. 😬

“Ifan, ifan cannot say AKU ok”.

“Ok mommy. Ipan no AKU”

Bila dia tersebut AKU, pastu kite or hasben kite terus pandang dia, kelam-kabut dia tukar AKU tuh jadik IPAN. Ooooo pandai nyeah nak coverline.

“Ini aku puuuu”. Belum sempat dia habiskan ayat dia, semua mata yang ada kat situ duk kalih pandang tepat ke arah dia dengan reaction yang “u’re busted!!!”. Tetibe dia rephrase balik ayat dia, “ehhh, ini ipan punya toy nie mommy. No abam.”. 🙄😒

Eeeii budak rambut kinting nie la hai.

Skang nie dah malas nak pegi school. Masalahnya malam sebelum esoknya dah start nego xnak school. “Mommy, ipan dont want school hayat. Ipan nak gie mah nenek ipan”. School hayat tuh ada cara dia untuk mentioned school dia. Hayat tuh actually nama aunty dia. Aunty hayat. So dia nak bagi senang nyebut, dia nyebut la “school hayat”. Sampai sudah melekat. Hahahaha.

Pagi2 mesti ada drama. Sesi pujuk memujuk suruh pegi school. Dia dah sedap xpegi school je. Duduk dengan nenek. Pagi2 mengamuk2 suruh call nenek. Bila xbagi, selagi tuh la dia mengamuk. Bila cakap nenek xde nenek balik kampung, dilawannya, “nenek ada. Ipan nak call nenek. Call nenek sharang!! (sekarang)”. Bila dah start call nenek, memang sadaqallahulazim la itu cerita. 😎

Start hari nie daddy dah start akan WFH banyak sebab floor kat office dia tengah reno. So hari nie daddy settled kan ipan. Mengamuk masih mengamuk. Ayat masih sama. “No school hayat. Ipan nak mah nenek ipan”. Tapi level mengamuk dah turun hari nie. Sebelum nie level 9. Tapi hari nie dah turun ke level 6. Takut lettew sebab daddy yang uruskan. Dalam pada tuh sempat lagi mencuba nasib dengan mommy. Merengek2 dengan kite nyebut ayat yang sama dengan harapan mommy cakap, “ok la pegi rumah nenek”. Sorry ipan. Lamberttt lagi. Pfftttt!. Kang marah aunty hayat sebab lama xpegi school. 😂🤪

Hantar pegi school hari nie duk menangis xnak keluar kereta. “Jom la ifan. Haaa tuh uncle. Mommy panggil uncle take ifan nak?”. Makin2 menjadik nangisnya. “Dont want uncle. Ipan dont want school hayat”. 

Haish. Dah menurun peel abang dah. Tapi ipan pukul bersih peel abang dengan kakak. Sebelum pegi school menurun peel abang. Dah sampai school bertukar peel. Menurun peel kakak pulak. Maksudnya, sebelum school mengamuk2 xnak pegi school nak pegi rumah nenek. Sama macam perangai abang. Dah sampai school, tetibe je berhenti menangis. Dan2 senyap and pasrah je muka. Terpaksa redha. Gituuu la maksudnya. Hahahaha. 

Xlama tuh aunty hayat ada send video personally. 

Aunty hayat kata sambil buat kerja, sambil menitik air mata. 😂. Haiyooo. Ipan ipan. 

Geram je tau dengan ipan nie. Esok pegi school tau ipan. Jangan nangis2. 😅
No worries aunty uncle. Glasses tuh xde power. Anti blue light glasses nama diberi. Hihihi. 

Rambut tuh mujur la memegi. Kalau lurus rambut ipan nie, mau cecah bahu rambut tuh. Nak alter rambut sikit punya susah. Kalau la kene hari “bad hair day” ipan, serabut kite tengok. Belum lagi rambut dia masuk hidung kalau dia duduk atas riba. Belum lagi rambut kene muka. Gatal wooo!. 😅

1 comments:

mummy_ayu said... [Reply]

adoi la..mcm2 ragam nya yer...drama berbabak2 la plak tu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...