Thursday, August 30, 2018

:: Katakan Tidak! ::

Assalammualaikum

Hai korang!

Hurmmm, where should i start?..

Isu nie berat sebenarnye..hurmmmm..

Yang dah bertahun2 follow kite mesti tau yang dulu masa kite start bertunang dan selepas kawen dekat setahun lebih kite pernah disihir orang..ade yang masih ingat?..

To be honest sampai sekarang kite xtau siapa yang sihir kite..tapi kan tetibe ade satu kejadian yang membuatkan kite ade terdetik sorang nie..hurmmmm, rasenye xperlu la kite ulas dengan lebih lanjut..ade la sebab dan punca kenapa kite kate kite ade syak yang sorang nie..

Dulu kite pegi berubat ade la 4-5 orang..berubat dekat ustaz dan yang mengamal ayat2 suci al-quran ye..bukannye kite pergi jumpa bomoh atau pawang..Allah, tidak pernah terlintas pun nak pergi jumpa bomoh/pawang..syirik!..khurafat!..

Ye, 4-5 orang yang kite pergi berubat xpernah bagitau siapa yang hantar..semua orang tuh hanya cakap,

 “orang nie adalah orang yang dekat sangat dengan awak..yang boleh nampak segala kegembiraan dan kebahagiaan antara awak dan suami awak..dan orang tuh xsuke tengok semua tuh”

Sekarang nie bile terjadi satu kejadian nie, terus buatkan kite terdetik “ntah ntah orang nie dulu yang sihir aku x”..sebab bile pikir2 balik, orang nie memang ade banyak sebab untuk sihir kite..sebab yang datang dari diri die sendiri..ye ye kite tau jangan sebarangan terdetik takut boleh jatuh fitnah..tapi kite xterus2 tuduh die..kalau kite terus tuduh die dah lama kite pegi serang rumah die..kite cume terdetik je..like i mentioned just now..ade la sebab dan kejadian yang sahih sampai membuatkan kite terdetik orang itu..something yang xperlu untuk kite cerita dekat sini..

Ya Allah, harap2 la bukan orang tuh..xsangka sungguh kalau betul die..

Kenapa la manusia nie sanggup buat bende syirik dan khurafat dengan jumpa bomoh atau pawang semata2 nak puaskan hati sendiri..itu lah die kan bile hati sudah hitam..hasad dengki dah jadi macam sebati dengan diri die..plus, kite pelik sangat tau..manusia yang suke nak suruh hantar sihir2 nie xtakut ke pada Allah..xtakut ke dosa pada Allah..dosa menyekutukan dan menduakan Allah..😔

Ape yang die dapat dengan menyihir orang nie?..kepuasan??..kegembiraan???..hurmmm, xpe la..kau puaskan la hati kau dekat dunia Allah nie dengan bende2 syirik dan khurafat..dekat dunia Allah nie kau gembira la, kau senyum la puas2 sebab dapat porak perandakan hidup orang dengan sihir-menyihir..akhirat nanti hanya Allah je yang tau ape nasib kau..




Jikalau betul la ape yang kite sangka, semoga Allah mengampunkan dosa orang itu..dosa die dengan kite, insyaAllah kite dah maafkan..sebab dosa die dengan Allah lagi berat dan lagi besar..

Sebelum kite kate kite maafkan die, memang ikutkan kite xnak maafkan pun kalau betul die la yang sihir kite dulu..kite cerita dengan hasben kite ape yang jadi and at the same time kite cakap, “kalau masa i kene sihir tuh, die yang hantar, memang sampai mati i xkan maafkan die..die tau x betapa sakitnye, betapa seksanye, betapa azabnye nak keluarkan sihir dalam badan?..die tau x macam mana seksanye perasaan bile terkene sihir?..i rase macam nak bagi die rase cemana sakit tuh..i rase macam nak pasakkan 3 batang paku karat dekat ibu jari kaki die dengan hammer”..Allah Allah Allah..isthigfar sya isthigfar..hasben kite terdiam sebab die pun terkejut dengan ape yang die dengar..terkedu dan muka berubah sesangat..ikutkan kite nak rahsiakan tapi kite xtahan..xtahan sangat..kite dah xlarat dah nak pendam..

Kite cerita dengan kawan2 rapat kite..and ayat yang sama kite duk ulang, “kalau betul la die yang sihir aku dulu, aku xkan maafkan die sampai mati”..kawan kite nasihat kite die kate, “jangan macam tuh sya..kalau betul la, kau maafkan die..sebab dosa sesama manusia nie selagi masih hidup boleh mintak maaf..kalau salah sorang dah mati nak mintak maaf macam mana”..😭..itu yang bile pikir2..betul la ape yang kawan kite cakap tuh..so kalau betul la die yang sihir kite, dosa die dengan kite, kite maafkan..harap die sedar la dosa die dengan Allah..lagi satu, hati die dah hitam, penuh dengan hasad dengki, penuh dengan sifat2 jahat, so kenapa kite nak kene ikut jadi macam die..betul x?..

And ya, kill your enemies with kindness!..

Update :  kindness la..kidness jadahnye..hahahahaha..adoiiii..typo dan kau kan sya memang berpisah tiada..dasar jari gemok..okayh2 dah betulkan dah..alah u’olls..tertinggal “n” je pun..haish!

2 comments:

aizamia3 said... [Reply]

Betul Sya..
Memang sakit hati sampai tahap tak nak maafkan tapi semua itu membuatkan kita tak ubah seperti dia.

Akak sekarang pegang cakap boss akak baru2 ni:


"This kind of people you should ignore after kita dah usaha cakap & explain. The more we talk, kita sendiri yang panas so anggap je dia tak wujud. Apply to semua situasi berkaitan. Okbai."

Ann said... [Reply]

seram pula bab sihir ni . walau xblh terima why people nk menyihir org, baik mendoakan kesejahteraan dan kegembiraan org lgi bagus kan.

apepun2 memaafkan mmg ssh kan mommy, tapi klu kite tak maafkan skrg..bile pulak kan.huhu

semoga semuanya baik2 sja

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...