Thursday, February 3, 2022

:: 1st Time - Resepi Telur Ikan Ala Mamak ::

 1st time kite masak telur ikan..hehe..masa beli groceries, hasben kite ternampak telur ikan..pastu duk la cakap, “sedapnya telur ikan, sedapnya telur ikan”..pastu bila hasben kite dah cakap gitu rasa macam xbest pulak kalau xmasakkan..walaupun selama hidup xpernah masak telur ikan..hahahaha..

Kite pun tanya la hasben kite nak ke..dia duk senyum2 kambing pulak..kite ckp la kalau nak beli la nanti i masakkan..dia tanya balik, tau masak ker?..ehh ehh, don’t underestimate me hokeyh!!..google kan ado..wakakakakaa..tanya google sudah..kihkihkih..

Pastu hasben kite bagi jawapan, “i ok je”..hurmmmm, suka ngat ler bagi jawapan gitu sokmo..so bila dah jawab gitu kite pun terus je amek telur ikan masuk dalam troli..

Esoknya kite masak telur ikan nie..kite gorengkan aje telur ikan tuh..xde rasa macam nak buat kari or gulai..kene pulak hasben kite kata goreng je so senang keje kite..hahahaha..

Senang rupanya nak masak telur ikan nie..hehehehe..kecoh la sya..orang lain dah berkali2 dah masak telur ikan..kau tuh je yg baru 1st time..hehee..kite sebenarnya xberapa sangat dengan telur ikan..sebab tuh xpernah masak..and hasben kite pulak xpernah nak request..kebetulan je itu hari dia ternampak telur ikan..

Taraaaaaa..telur ikan selepas digoreng..sedap jugak sebenarnya..layan la jugak..kite saje buat garing2..kalau lembik2 macam xlalu nak telan..

Meh kite share resepi yang kite guna utk masak telur ikan goreng ala mamak nie..kut ada yang nak try ker kan..mana la tau 1st time macam kite gak ker..hiks..

- basuh telur ikan bersih2 dengan asam jawa/tepung gandum/or apa2 yang boleh hilangkan hanyir telur ikan.

- bila dah bersih, letak serbuk kunyit, serbuk kari dan garam. Gaul bagi sebati and perap selama setengah jam.

- selepas setengah jam, gorengkan telur ikan sampai garing. Or gorengkan la ikut tahap mana yang korang nak. Dah settle, angkat and letak tepi.

- kuali yang sama, tumis hirisan bawang holland, cili merah, cili padi dan daun kari. Agak2 dah layu, masukkan telur ikan yang dah digoreng tadi. Gaul bagi sebati. Kite xletak garam atau serbuk perasa sebab masa perap telur ikan kite dah letak garam..tapi ikut korang la nak letak ke tidak. Biasalah tekak masing2 lain kan..hehe..

And siap. Apa lagi, hidangkan dan santap la..hahahaha..

Xker simple je tuh..hihihihi..

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...