Wednesday, December 9, 2020

:: Baby Kite Dah Boleh Berjalan La Wak! ::

 Sebelum tuh..nak tayang kejap bekal kite untuk lunch..hehe..

bekal untuk hari selasa..isnin xde bekal sebab kite puasa..so semalam kite bawak bihun goreng simple..kenapa simple?..sebab xde rencah sangat..yang ada hanya fish-ball dengan fishcake je..tetibe tergoreng banyak pulak..so bila tergoreng banyak, kite banyakkan portion bihun dalam bekal hasben kite..kihkihkih..
 
Ye, kite bekalkan untuk hasben kite sekali..so awal2 lagi dah pesan ke dia yang bihun goreng tuh banyak, nanti makan waktu brekfes sekali so xde la se'eh perut nak ngabiskan bihun goreng waktu lunch..
ini pulak bekal untuk hari ini..nasi goreng sardin..sebelum lunch dah selamat separuh masuk perut..hehehe..pun nasi goreng sardin yang simple jugak sebab xde rencah xde sayur xde ape..memang sengaja tiada kan semua tuh sebab nasi goreng sardin akan jadi lagi nikmat kalau campur dia saje dengan nasi..xyah ada tambahan lauk lain pun xpe..dia saje pun dah sodap dah..pun kite bekalkan untuk hasben kite hari nie..hasben kite dengar je kite nak masak nasi goreng sardin terus tanpa berfikir terus nak je..

Okayh, back to our story..

Anak bongsu kite dah boleh berjalan dah..alhamdulillah..consider cepat jugak la compared dengan kakak dengan abang dia..kakak dengan abang umur setahun tuh dah steady la berjalan..tapi ifanzuzuzu. 10 bulan dah steady..10 bulan dia bertatih, 10 bulan lebih sikit dah menapak2 walaupun masih gegek2 lagi..skang nie dah boleh dah la nak balance-kan badan dia bila berjalan..
 
Esok genap ifanzuzuzu 11 bulan..alhamdulillah..
nah kite belanja sikit video ifan berjalan..

Skang nie mentang2 la dah boleh berjalan..keje dia nak berjalan je..lagi yang xboleh tahan, jalan pun baru je dapat balance-kan badan, dia dah start menyepak bola..xde la sepak bola beria, tapi sambil dia berjalan tuh, dia sepak bola, pastu jalan ke bola tuh, sepak bola lagi..amboiiii iye tuh..
 
Pastu si rambut kinting nie dah masuk fasa memanjat..kuat sangat manjat..
tengok la tuh..pantang betul la meja kecik putih nie terbukak..dia sampai dulu sebelum makanan..haish..ifan ifan..
geramnyeeeeeee..

Belum lagi dia panjat nak masuk dalam walker..bila kite letak dia dalam walker, dia keluar..bukan kite angkat hokeyh..dia yang manjat keluar..bila dah dapat keluar dari walker, dia panjat balik walker nak duduk dalam tuh..kite perhati je..saje kite biarkan..xde pun kite nak menghalang sebab dia tengah explore things kan..so let him be..kite just standby kat tepi walker je..

Cerdik si lesung pipit nan sebelah kite nie..dia xleh tengok kakak atau abang dia nangis..kalau kakak/abang nangis, dia akan pegi kat kakak/abang, dia akan buat macam peluk pastu dia akan cium pipi..halah halah halah suweetttttt..tapiiiii lepas cium, sebelum dia beredar, dia akan tarik rambut kakak/abang..pun bolehhh!!!..wakakakakaakkaka..tapi kalau kite buat2 nangis, dia akan buat perkara yang sama dekat kakak/abang..tapi kalau kite nangis xbenti, dia pun akan ikut nangis sama..kihkihkih..

Kuat jeles..xleh tengok kalau kakak/abang menempel dekat mommy/daddy/nenek..itu jam dia yang tah dari mana merayap, tau2 akan muncul..dia akan manjat badan pastu menjerit dekat kakak/abang, siap pakej tolak sekali suruh kakak/abang bangun gie duduk kat tempat lain..

Menyembur, lambai2 untuk babai, sedut air pakai straw, tau sikat rambut guna sikat rambut, pandai mengagah orang balik, pandai main cak2, pandai menari ehh semua2 la, itu memang ifan dah power dah..kadang ape yang dia buat macam bukan umur budak 10 bulan..advance betul..bercakap je yang dia xboleh lagi..

Itu semua anak kite la..kite xde pun nak compare2 anak kite dengan anak orang tau..anak orang, anak orang, anak kite, anak kite..so semua ape yang kite mentioned segala perkembangan itu adalah dari anak kite sendiri..actually, xde istilah pun anak korang cepat anak kite lambat, anak kite cepat anak korang lambat..lain anak, lain la perkembangan derang..jangan pulak yang ada anak sebaya dengan kite or yang ada anak umurnye atas dari anak kite dah cemas2 dah sebab anak xberjalan lagi..and jangan pulak yang ada anak sebaya dan yang ada anak umurnye bawah dari anak kite duk macam "eleh, anak aku 8bulan dah boleh berjalan, 9 bulan dah masuk marathon berlari"..sangat tidak sihat ye sikap dan perasaan sebegitu..jangan ye jangan..jangan pernah compare sebegitu..anak orang macam nie, anak orang macam tuh, jangan jangan..jangan pernah compare kan anak kite dengan anak orang..sesama anak sendiri xpe boleh lagi diterima..hahaha..
 
Sooner or later, anak2 kite semua akan sampai ke fasa pembelajaran itu jugak..so chill!..relax!!..just enjoy the momentsssss..

2 comments:

Suria Amanda said... [Reply]

Uikkkk...cepat nyer la nak oii...macam baru jer semalam habis pantang ni

Han Hanni said... [Reply]

setiap anak2 ada prestasi masing2. ada tahap masing2. let them enjoys their way. lambat tak bermaksud ketinggalan. ianya lebih kepada kesesuaian masing2

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...