Tuesday, July 30, 2013

:: Jus Delima ::

Nie dh masuk botol ke-2 kite minum jus delima nie..puncanye sbb kite ade terbaca kat FB psl khasiat jus delima nie utk org mengandung..then kebetulan pulak member kite kak nonie ade minum..so tanye2 la jugak kan before try..

So bile dh google khasiat n dh asked around, sooo kite pun dh decided nak try..kebetulan beli brg2 kat Tesco, try la tanye kat kedai jamu bwh tuh ade x jual jus delima nie..nasib baik ade..at first kite ingat mahal tau jus delima nie sekali 20hengget je..hurmmmm, okayh la..janji x cecah 50hengget je atas udah le..itu jam mmg ngendeng kat mok mok la suruh bayo..kalau takat 20hengget boleh lagi kuau duit sendri..bughok pangai..wakakakakakka..

Rase jugak la perubahan pas minum sebotol jus delima nie..paling ketara jerawat kite...bile dpt tau kite pregnant je, dan2 naik plak naik byk jerawat kat badan..kat belakang, kat depan, kat perut, kat kepala..kat muka ade jugak tp kurang laaa..nasib baik la kat muke kurang..pastu kulit pulak jd soft jeee..;))))

Bile minum jus delima nie terasa kurang semua jerawat2..out of 10 tuh dlm 8 la kurangnye..


Nie khasiat utk ibu ngandung

DELIMA AMAT DISYORKAN DIAMBIL OLEH IBU-IBU HAMIL
Jika diambil semasa awal kehamilan, ia dapat mengelakkan 'morning sickness'
menjaga degupan jantung agar tetap normal (bagi ibu dan perkembangan fetusnya).
menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur (kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaannya menunjang pergerakan bayi yang dikandung)
kulit bayi anda sihat, gebu dan cantik

MELINDUNGI OTAK BAYI
Kajian Pediatrik mendapati meminum jus delima semasa mengandung dapat melindungi otak bayi semasa kelahiran. Jus delima juga dapat membantu pengguna untuk mendapatkan bayi yang sihat. Beberapa tahun lepas, doktor mengesahkan bahawa ketidakcukupan asid folik (folate) boleh menyebabkan tiub saraf yang cacat seperti kerosakan pada tulang belakang dan sumbing pada lelangit bibir untuk bayi. Itulah sebabnya kenapa Persatuan Perubatan Amerika mencadangkan supaya semua ibu yang mengandung mengambil supplemen yang mempunyai asid folik setiap hari. Jus delima memenuhi bekalan asid folik sebaik seperti vitamin dan mineral yang penting untuk perkembangan bayi. Sebagai tambahan, kebaikan jus delima adalah mengandungi ‘potassium’ di mana ia dapat mengelakkan kekejangan kaki yang biasanya dihadapi oleh ibu mengandung pada waktu malam.

Buah delima menjadi simbol kesuburan bagi perkahwinan masyarakat di Timur Tengah. Manakala dalam agama Kristian, buah delima menjadi simbol kebangkitan semula dan kehidupan yang kekal serta dalam agama Buddha, buah delima dikatakan buah yang berkat selain daripada buah limau dan pic. Di China pula, buah delima menjadi satu simbol kesuburan, rezeki yang melimpah ruah, keturunan yang ramai dan masa depan yang diberkati.

Namun, dalam Islam, buah delima merupakan salah satu buah yang terdapat di dalam syurga yang dikurniakan Allah sebagai rezeki yang boleh dinikmati oleh umat manusia yang menunjukkan tanda- tanda kekuasaanNya sebagaimana yang termaktub dalam firmanNya di dalam surah al An’am ayat 99 dan ayat 141.

Mengikut sejarah, buah delima secara tradisionalnya melambangkan kesuburan. Buah delima telah ditanam di Mesir sebelum zaman Nabi Musa. Ia telah ditemui di lembah Indus pada zaman awal dan terdapat perkataan Sanskrit untuk delima.

Sebenarnye byk lagi khasiat jus delima nie..kalau nak baca click la SINI..

Okayh..arinie dh start keje..start la bz balik...;(((((((((((((

7 comments:

syawalsimpsons said... [Reply]

sue pon minum dolu gak waktu syawal ngan izz

kurus said... [Reply]

ada juga dgr kehebatan jus delima nie ;)

Mimie said... [Reply]

sedapnye jus delima

Nory Zoulkefle said... [Reply]

rm20??Mahalll tu...
nory beli dgn jiran mak RM12 je sebotol..hehehe

juelee said... [Reply]

kita mmg minum jus delima ni sehari sesudu fasya... heheh

Afasz said... [Reply]

jus delima ni , harga borong dia rm9. (kedai arab kat shah alam) , slalu yg jual online dan peborong la yg beli. slalu jual online dlm rm12, rm13, dan sebagai nya.

hehe
dap jus ni kan :)

Anonymous said... [Reply]

xpenah minum jus tp kalau buah delima penah le makan time akil ..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...