Wednesday, October 17, 2012

:: Review "Andai Itu Takdirnya" ::

Cite yg kite nak review nie bknnye filem arahan David Teo atau sape tau..hehehe..rasenye semua dh tau Andai Itu Takdirnya nie novel..serious mmg sedih gile nak mampus..kalau betul2 wat cite novel nie kan, mesti meletup2 punyelah..nasib baik la kite xde modal..kalau ade modal mmg wajib/harus kene wat cite nie..jadi penerbit..angan2 je kan..hahahaha..

Serious tau, bile baca kan terbayang yg watak Aleya tuh dgn Nora Danish , watak Aizril tuh of course la Abg Aaron aiii, hahahaha, watak Sharifah Emillin tuh sesuai ngan Anzalna sbb watak tuh mcm ala2 gedik yg irritated n annoying..sbb Anzalna kan mcm ala2 irritated ngan annonying..wahahahahaha..

Kite start meraung mcm org yg baru lps putus cinta je gayanye bile part yg Aleya tuh yg tgh sarat mengandung dh masuk 9bln tuh kene heret ngan suami die Aizril keluar dr umah, pastu kepala kene hantuk kat tiang smp berdarah2..ngan kene lempang lagi..dh la time tuh tgh hujan lebat..start dr tuh smp abis mmg meleleh2 je air mata..bengkak2 abis mata nie..mok mok asyik pandang jeeeee ngan dahi berkerut.."sampai mcm tuh skali u baca buku domok..tah pape".."sedihhhhhh..;("..hahahahahaha..

Serious tau novel nie mmg menyentuh hati betul..mmg pasnie kite nak crk la novel2 hasil nukilan Siti Rosmizah nie..sbb ramai yg ckp novel die semua best2..member sekolah kite smp ade semua novel die..semua yg die ade tuh semua die kate best..adehhhhh, menggeletar rase bdn nie..kalau boleh nak gie borong skang gak..bile dh terjebak nie kan mmg ssh sgt3 nak stop...rase mcm nak pasang khemah je kat bookstore..hahahaha..

Sinopsis Andai Itu Takdirnya


Aleya, seorang gadis yang cantik dan berlatarbelakangkan keluarga sederhana, dalam diam menyimpan perasaan dengan seorang anak tokoh korporat yang ternama yang merupakan rakan sekuliahnya di Universiti, Syed Aizril. Syed Aizril, wajahnya yang tampan menjadikan dia kegilaan ramai gadis, limpahan kemewahan meletakkan ego dan kesombongan di singgahsana yang paling tinggi. Mentalitinya yang mementingkan darjat dan kedudukan telah menutup pintu hatinya untuk mendengar bicara hatinya sendiri.


"Salahkah Leya mencari sedikit bahagia? Mengapa Leya tak pernah dapat merasainya? Hina sangatkah Leya sebab beribu dan berbapakan orang miskin? Memang Leya miskan tapi Leya juga jugak ada maruah diri."

Terjadinya suatu perkara yang menyatukan mereka. Tapi kerana terlalu ego, sombong dan mementingkan darjat, begitu hina Aleya dilayan Syed Aizril.

"Saya telah menjadi balu sebelum masanya dan anak-anak saya juga telah menjadi anak yatim sebelum masanya. Sembilan bulan saya mengandung mereka tanpa suami di sisi. Saya pekakkan telinga mendengar cemuhan masyarakat sekeliling."

Kuasa cinta, tiada siapa yang dapat menghalang. Mereka kembali bersatu atas penyesalan Syed Aizril. Ketika ingin menyulam bahagia dan menyemai kasih antara dua hati, munculnya Sharifah Emilin, sepupu kepada Syed Aizril yang membuat onar. Sharifah Emilin yang penuh di hatinya dengan ego, bongkak dan iri hati ingin menunaikan dendamnya pada Aleya yang dianggap merampas Syed Aizril yang konon dianggap sebagai kekasihnya. Namun, di hati Syed Aizril, hanya Aleya yang bertakhta.

"You dengar sini Zril, dendam I tak habis kat sini. I bersumpah, I akan pastikan hidup you musnah...musnah sebagaimana you musnahkan hidup I. I takkan lepaskan you. You tetap akan jadi milik I. I janji Zril, I janji."

Namun, ada kalanya cinta mereka teruji di tengah jalan. Kerana keegoan seorang lelaki yang menuncak, Syed Aizril telah melakukan kekhilafan yang hanya merugikan dirinya sendiri dan hampir-hampir menyebabkan dia kehilangan cinta sucinya.

"Leya jangan tinggalkan abang. Kembalilah sayang, kembalilah. Jangan teruskan perjalanan itu. Berilah abang peluang untuk membahagiakan Leya. Hentikan perjalanan itu sayang, pandanglah ke belakang walaupun cuma seketika."

Salahkah Aleya kerana memilih Syed Aizril dalam hidupnya?

"Namun dia terleka sebentar dengan kebahagiaan palsu yang diciptakan oleh suaminya. Habis manis sepah dibuang. Dia akhirnya menjadi pengemis cinta pada suaminya sendiri. Akhirnya dia telah terluka untuk kedua kalinya tetapi kali ini kelukaannya lebih dalam hingga meragut nyawanya sendiri. Itulah kisah perempuan yang bernama Nur Aleya binti Idris."

Cinta...cinta telah menjadikan Aleya, gadis yang pendiam dan berperibadi sederhana, seorang yang kuat, tabah, tegas dan berani, walau dalam hatinya penuh cinta dan kasih.

"Selama aku miniti liku-liku kehidupan yang penuh onak dan duri ni, aku tidak pernah pasrah dalam hidupku. Andai itu takdir-Nya sebelum menggapai bahagia aku redha. Namun sampai waktu apabila aku tidak mampu bertahan lagi, hatiku lebih keras dari kerikil."

Cinta...cinta telah mengubah Syed Aizril yang ego dan sombong kepada seorang yang sangat menghargai cinta dan kasih sayang.

"Leya, abang janji dengan nama ALLAH abang akan menjaga Leya hingga ke nafas yang terakhir. Percayalah sayang. Leya takkan keseorangan lagi. Abang sayang Leya dengan penuh hati abang."

*************************************** 

23 comments:

Unknown said... [Reply]

ala... Gegurl.. macam best jer.. ni yg nak mencari ni..

Iela Lullaby said... [Reply]

pnh bce buku nie..

tp tk hengat jln crite,,

dh terlalu byk sgt novel yg d bce..huhu

Nory Zoulkefle said... [Reply]

sob...sob..meh nk pinjam bahu jap...hhehe

Puan Awin said... [Reply]

novel ni? meleleh2 air mata baca...pastu kakak2 ofis dok pinjam novel awin ni, bukak2 je, bsh kena air mata ;)

♥cikmOt♥ said... [Reply]

kan...tulah akak kata, kalu novel ni jadi drama...huwaaa....memang menyayat hati sungguh....sobsss

syawalsimpsons said... [Reply]

cikmot : kan...sedihh pedih..mmm...sue 2X khatam...ni pas sya review ni..konpom pasni G kat rak buku amik buku ni tak pandang lai...so klo ozz buat perangai susah tido, sambil menyusu, sambil baca..kakkkakak....

baca ni sya...siti rosmizah gak..ni pon sedih..pedih...
cinta kau dan aku...cover dier gamba kasut

QA's ~ mamapapa said... [Reply]

alamak sedihnya..tak sanggup plak nk mendalaminya ;(
jmput follow kmbali,ye :)

Falsya said... [Reply]

@Nurul Akmal sila crk nurul..best sgt3..;)

Falsya said... [Reply]

@Iela Lullaby cer gie baca balik pastu ingat kan jalan cite..hhahaha

Falsya said... [Reply]

@Nory Zoulkefle mari mari..bahu ku utk mu..hehehe

Falsya said... [Reply]

@Cik Awin mesti akak opis tuh baca smbl dudul or tertiarap..hehehee...sedihkan awin..;)

Falsya said... [Reply]

@♥cikmOt♥ sgt la kak..leh terbayang2..

Falsya said... [Reply]

@syawalsimpsons itu lah..ade kawan falsya pun suggest buku tuh jugak..adeh, nie yg xleh nak tahan nie...

Falsya said... [Reply]

@QA's ~ mamapapa sedihhhhh..sobsssss...

tq coz follow..;)

Pen Biru said... [Reply]

jgn nanges..banjir kang..

SyaNa said... [Reply]

nak cari gak :-)
jahat ok ko ni
heheee

Falsya said... [Reply]

@Pen Biru dh surut dh banjir PenBiru..hehehe

Falsya said... [Reply]

@SyaNa carik syana..serious best..hahaha...aku mmg suke tarik org terjebak sama ngan aku..hahaha

♥cikmOt♥ said... [Reply]

cinta kau dan aku pun best...lepas spm nak jadi driver...alih2 dia kawin ngan majikan sendiri...ada ke perempuan jadi driver...hehehe

sal ya said... [Reply]

hahaha... kena sedia kotak tisu banyak2 ni kalau cerita ni jadi drama.

mrs kayrul said... [Reply]

hampir nak terbeli buku tue..sekali anak nak ke toilet terus tak jadi...huhuhu


kita pun sama klu baca novel sedih, hambik ko menangis sampai bengkak2 mata....feeling terlebih sudah

Unknown said... [Reply]

saya ada novel ni,..tapi belum baca...dah baca sinopsis ni,..terasa nak g baca laa pulak..tq yer...saya folo cni juga...salam kenal

kak lia said... [Reply]

Salam ziarah from http://novelmalay.blogspot.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...