Thursday, October 23, 2014

:: Adab Datang/Ketuk Rumah Orang ::

Kite kan xkisah kalau org nak dtg umah..tp kalau nak dtg umah tuh silalah beradab skit..xkisah la ko tuh dtg umah sape2 pun..umah sedara-mara ko ke, umah anak-beranak ko ke, umah kengkawan ko ker, cara tuh jgn jd mcm org yg kurang ajar, mcm org xde adab..

Mak kite dr kecik dulu ajar kalau nak pergi umah org, bg salam dulu (kalau gie umah org Islam)..setahu kite org bukan Islam je yg xreti nak bg salam nie..tp walaupun gitu, org bukan Islam nie tau jugak nak hormat bile dtg umah org..walaupun dieorg xbg salam tp dieorg say "HELLO"..nie x, dh la salam xbg ape xbg..ketuk pintu tungtang tungtang..alaaa, mcm dlm drama selalu ade..scene yg somi balik umah mabuk minum todi kalah judi ketuk pintu..hahhhhh, gitu la gayanye..mcm nak pecah pintu diketuknye..satu umah mcm bergegar je bile ko ketuk pintu xreti nak pelan..

Bg kite mmg sgt xde adab dan sgt kurang ajar..selfish pun ade..sbb manusia nie jenis yg xde otak nk pikir..umah kite dh la ade budak kecik..time tuh nasib baik la mek xtido..kalau mek tgh tido, kene lak org nie duk tungtang tungtang pintu umah kite gitu, mmg mendapat la ko nnt..

Maaf ckp la nyeah..anak2 buah kite yg xcukup umur tuh pun tau bile dtg umah org kene bg salam..kalau xdgr jugak salam sbb kadang kite tutup pintu ngan sliding door sbb pasang ekon, mmg loceng dpn umah tuh la berpuluh kali dieorg duk dingdong dingdong..bile dh bukak pintu tuh nak masuk siap bg salam lagik..yg bok umur 5thn tuh pun buat gitu..

Xmalu ke ngan budak umur 5thn,.ko yg umur dh berpuluh tahun nie, yg dh lama hidup kat dunia nie pun masih xde adab n xtau adab dtg umah org mcm mana..haishhhhh...semua org punye umah kalau ko gie ko main redah ketuk pintu mcm nak pecah ke?..xpaham betul..

So kalau nak dtg umah org silalah beradab..bukan ssh pun...bg salam..ketuk pintu tuh pun pelan2 la..

7 comments:

  1. marahkan sapa pulak petang2 ni kak cik oiiii?

    ReplyDelete
    Replies
    1. marah dekat org yg xde adab dtg umah org..ehehe..

      Delete
  2. Ye btul...g mna2 pun wajib bg salam...giteeww

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kak rin..nie gaya dh mcm ahlong je..

      Delete
  3. Sangka baik...
    Dia BISU kot..

    hahahahahhaa...

    ReplyDelete
  4. bisu ke sound trouble????..

    ahahahahahha..

    ReplyDelete
  5. terkenalah ni... ehm kurang kesedaran siviktu...
    akak bab gi rumah orang sekarangni call dulu kalau tauler..
    sebab maluler duk bagi salam lama2 kat luartu..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...